وبلاگ

انتخاب ظروف پخت و پز سالم

ظروف پخت و پز

آشپزی و سلامتی دو عضو جدا نشدنی از یکدیگر هستند. از آنجایی که ظروف پخت و پز سالم نقش اصلی در سلامتی افراد ایفا می کند. آگاهی داشتن از ظروف پخت و پز سالم از اهمیت بالایی برخوردار است. این ظروف می تواند از جنس ها مختلف مانند آلومینیوم ،مس و تفلون باشند. انتخاب ظروف مناسب و ظروف سلامت در طبخ غذاها با کیفیت تاثیر زیادی دارد.

انواع ظروف پخت و پز

ظروف آلومینیومی

آلومینیوم فلز سبکی است که گرما را به سرعت انتقال می دهد. نحوه شستشو این ظروف راحت می باشد. و نسبت به سایر متریال ها این ظروف ارزان تر هستند. رسوبات آلومینیوم در هنگام پخت و پز وارد غذا می شوند اما تاثیر محسوسی در طعم غذا ندارند.

ظروف استیل

ظروف استیل آلیاژی مرکب از آهن کروم و نیکل است و این ترکیب در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم است. این متریال گرما را به شکل یکسان در تمام سطح خود پخش می کند. این ظروف بسیار آسان تمیز می شوند و قیمت مناسبی دارند. دقت کنید که پخت و پز طولانی یا افزایش درجه حرارت شانس آزاد سازی نیکل و کروم را بیشتر می کند.

 

ظروف سرامیکی

بسیاری از افراد اعتقاد دارند وسایل آشپزخانه سرامیکی از سالم ترین نوع ظروف است در مقایسه با سایر مواد مانند تفلون در دمای بالا بی ضررترند. در حقیقت این ظروف از فلز ساخته شده اند و در آخر با ماده سیلیکونی که پایه سرامیکی دارد پوشانده می شود. دقت داشته باشید که این ظروف باید با دست شسته شوند.

بیشتر بخوانید
راهنمای خرید انواع پارچ و لیوان
ظروف چدنی

ظروف چدنی دوام زیادی دارند به همین دلیل در بین مصرف کنندگان بسیار محبوب هستند. چدن از آهن ساخته شده و برای افرادی که کم خونی دارند انتخاب مناسبی هستند. از سالم ترین ظروف پخت و پز هستند در عین حال گران تر نیز می باشند.

ظروف مسی

ظروف مسی به خوبی حرارت را به غذا منتقل می کند به خاطر اینکه گرما را به طور یکنواخت در تمام سطح غذا پخش می کند پخت با کیفیتی خواهید داشت. وسایل مسی به طور معمول با فلز دیگری ساخته می شود و روکشی از جنس مس دارند. توجه داشته باشید که به دلیل آزادسازی بیش از حد مس در غذا و تجمع آن در بدن مشکلات زیادی را برای افراد به وجود می آورند. کسانی که به نیکل حساسیت دارند بهتر است استفاده از این نوع ظروف را فراموش کنند.

ظروف تفلون

ظروف تفلون که با نام ظروف نچسب معرفی می شوند. به دلیل شستشو راحت با استقبال خوبی همراه شدند و استفاده از آن ها در آشپزخانه رواج پیدا کرد. مهم ترین مزیت این ظروف که در زمان آشپزی از روغن خیلی کم استفاده می شود. اما این ظروف چندان هم پاسدار سلامتی نبودند و مشخص شد در ترکیبات تفلون مواد شیمیایی مضر که با بیماری تیروئید و بیماری ها ریوی ارتباط مستقیم دارد.

ظروف پخت و پز

تمیز کردن ظروف پخت و پز

برای مانع شدن از تجمع باکتری و کاهش خطر ابتلا به بیماری ها ناشی از مصرف مواد غذایی باید به نحوه شستشو ظروف بسیار اهمیت داد. بعد از هر بار پخت و پز باید تمام وسایل آشپزی را به طور کامل تمیز کنیم. البته که بسته به نوع مواد به کار رفته و شکل ساختاری ظروف نحوه تمیز کردن آن ها با هم تفاوت دارد. اولین ویژگی سالم ترین ظروف پخت و پز تمیزی کامل آن ها به هنگام استفاده مجدد است.

بیشتر بخوانید
لوازم آشپزخانه جذاب، فانتزی

تاثیر این ظروف بر محیط زیست

جالب است بدانید ظروف پخت و پز از دسته محصولات مضر برای محیط زیست هستند. این محصولات به دلیل نحوه تولید و نیز درست مراقبت نکردن از آن ها خطر تولید زباله های زیستی را افزایش می دهند. بنابراین از امروز بیشتر مراقب ظروف پخت و پز منزل باشید.

ظروف پخت و پز

جمع بندی

تنوع و گستردگی لوازم خانه و آشپزخانه بسیار بالا است. برای خرید لوازم خانه و آشپزخانه که با کیفیت و سالم باشد می توانید از فروشگاه دونه برف به صورت حضوری و آنلاین خرید خود را انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *